Blog Layout

10 handige stappen om succesvoller mee te bewegen met je klanten

Esther Hupkes • nov. 08, 2023

Start met een klein team die wil, die de energie en drive heeft om samen anders te gaan doen

Hoe klein of groot een ontwikkel, verander- of verbetertraject ook is. De aanpak blijft veelal hetzelfde om er een duurzaam succes van te maken. Vergroot daarmee het draagvlak, vertrouwen, aanpassingsvermogen.
Betreft het een organisatie ontwikkel traject of een team aangelegenheid. Wil je mee de toekomst in? Start vandaag nog. Veranderen vraagt actie, maar ook een andere manier van kijken, werken en doen.


  1. Creëer een gevoel van noodzaak.
    Geef de urgentie. Waarom is dit nodig?

  2. Start met een enthousiast team.
    Vuurtjes aanwakkeren werkt het best door te starten met een klein enthousiast team. Zorg dat je een 
    divers team hebt.

  3. Zet focus met je nieuwe visie, ambitie
    Omschrijf de visie en ambitie helder, concreet met realiteitszin en eenvoud. Zoek naar gemeenschappelijke waarden en onderliggende drijfveren die de basis vormen voor het gewenste gedrag wat je nodig hebt om met elkaar de verandering succesvol in te zetten.

  4. Communiceer deze toekomst visie en creëer veiligheid
    Informeer je team, medewerkers op een transparante heldere open en eerlijke wijze. Wat betekent dit? Zodat zij weten waar ze aan toe zijn. Vanuit management de belangrijke taak om je ook kwetsbaar durven op en open te stellen. Zodat je met elkaar in gesprek kan gaan en blijft.

  5. Werk met korte termijn doelen en kort cyclische werkritmes.
    Niemand wordt enthousiast als de tijdlijnen zo lang zijn, dat het resultaat niet zichtbaar, merkbaar is. Je mag best een doel voor een jaar opleggen, maar wat betekent dat dan voor de eerste maand? Het door vertalen naar concrete doelen op de korte termijn is echt iets wat je met je eigen team bepaald.
    Zo haal je het dichtbij en wakker je enthousiasme aan.
     
  6. Communiceer transparant je doelen en resultaten
    Wees helder en concreet. Wind er geen doekjes om. Vertel hoe het echt is en wat het inhoud voor het bedrijf op de diverse niveaus, wanneer je in het geheel een ontwikkeling moet ondergaan. Zodat een ieder realiseert dat er werk aan de winkel is voor iedereen.

  7. Vier je successen, dit vergroot het enthousiasme en drive om mee te doen
    We zijn het lang niet altijd gewend, maar het werk echt!
    Deel ervaringen van bijvoorbeeld de afgelopen twee weken. En vier daarin ook de successen die zijn behaald. Doe dit samen. Geef elkaar een compliment. Dit draagt bij aan het enthousiasme en draagvlak om weer naar de volgende stap en gestelde doel te gaan werken.

  8. Continu leren en verbeteren niet verslappen
    Juist waar verandering een constante factor is. Is het zaak dat je scherp blijft en kijkt met elkaar waar je dingen beter kunt doen of zelfs moet doen. Wanneer je successen viert zijn er altijd zaken waar je van kunt leren. Je bent nooit klaar. Daarbij helpt 
    wendbaar werken zeker in tijden van verandering en daarna.

  9. Borgen van de verandering
    Wanneer je met elkaar bezig bent, werk je tegelijkertijd er aan om de 'mindset', ritme en structuur te laten beklijven. Het vraagt continu aandacht. Ook nadat de tijdelijke experts en versnellers weg zijn. We zien helaas nog te vaak dat er daarna te weinig aandacht. Om de discipline vast te houden, door te zetten in het ritme, structuur en wijze van werken wat je met elkaar hebt afgesproken. 
    Inbedden in je dagelijkse handelen en doen, helpt daarbij. Dit geldt voor zowel de harde- , als de zachte kant van veranderen, het is zelfs noodzakelijk voor duurzaam succes!

  10. Zorg voor langdurige en duurzame engagement van je medewerkers én klanten 
    Eigenlijk is de verandering al klaar zou je denken..., maar zorg dat het blijft. Zowel vanuit veranderen als vanuit      vernieuwing. Maak de cirkel rond. Werk voor duurzaam succes in de toekomst aan de engagement. Met bijvoorbeeld een welkom-, een recruitment- en een ontwikkelprogramma voor je medewerkers. Waarom zouden medewerkers bij je willen blijven werken? Wat is daarvoor nodig? Hoe maak ik van een medewerkers onderzoek een goed actieplan?

    Is je engagement aanpak toe aan verandering? Succesvoller mee te bewegen? Wil je hier meer over weten? Bel me gerust. Vanuit Amaze Consultancy werken we samen met vaste partners. Want ieder vraagstuk heeft zijn expertise nodig. Een partner is voor ons een ervaringsdeskundige, een specialist en expert op zijn / haar vlak. Zo ook op het vlak van HR. Die de waarde kan leveren die jouw organisatie nodig heeft.


17 mei, 2021
Pubers zijn soms zooo tegendraads. Zo eigenwijs! Nemen niets meer van je aan. Soms naar mijn gevoel iets te veel :-). Het maakte mij wel bewust. Zorgen dat iets een succes wordt is loslaten zelf laten ervaren. Wel met wat afspraken :-)
Show More
Share by: