Een geoliede machine door grip op je bedrijfs- en klantprocessen

Een geoliede machine door grip op je bedrijfs- en klantprocessen


Integrale kijk
Wat we ook doen in verbetering en optimalisatie. Succes staat en valt met kijken naar de samenhang en een integrale aanpak. Zo ook met operationele vraagstukken wanneer het gaat om het bedrijfs- en het gelieerde klantproces. Niet alles hoeft tegelijk...stap voor stap.


Start altijd vanuit het klantperspectief
We hebben nog steeds geen glazen bol. Denken voor klanten is dodelijk. Ook al wil je verspillingen er uit halen. Dan nog begint het vanuit de beleving en de ogen van je klant. Wat wil de klant nu voor elkaar krijgen? Waar draait het om voor de klant? Waar kun jij dan mee helpen? En op welke momenten doe je dan wat? Wat betekent dat voor je structuur en inrichting van het bedrijfs- en klantproces?



Proces en product denken zit er ingebakken

De eerste winst in verbetering zit er in om je proces in te richten als een geoliede machine, een continu proces. Of ter wel het klinkt als een klok, het heeft cadans, een goed samenspel. Wanneer dat er is, word je al gewoon weer vrolijk. Het straalt iets positiefs uit.

Samenspel

Zie je het voor je? Word je al een beetje vrolijk? Denk eens aan een klassiek concert of een opera. Het samenspel van de instrumenten of aan een concert van je favoriete artiest. Of een roeiboot met 8 roeiers een geoliede machine pur sang! Machtig zijn die grote zeilboten zoals tijdens de Volvo Ocean race. Dat is genieten wanneer je er naar kijkt. Dan moet je eens voorstellen dat je er deelgenoot van bent!


Je werkt niet aan één puzzelstukje alleen
Dat start ook bij hen met luisteren, kijken, observeren en vragen stellen, in gesprek gaan. Relaties bouwen met elkaar onderling. Als toeschouwer sta je er op dat moment niet stil bij dat daar vaak een jarenlange voorbereiding aan vooraf gaat. Het is niet één stukje wat aangepakt wordt, want dan is het geen geoliede machine…


Grip krijgen is intern beleven en doorleven

Dat gevoel, van deelgenoot zijn, cruciaal voor impact en succes is mag duidelijk zijn. Dat gevoel heb je ook nodig met elkaar om samen te werken als die geoliede machine. Vanuit een integrale aanpak, want iedere afdeling / businessline / discipline is een belangrijke schakel in het geheel van het beter doen. Optimaliseren en verbeteren. Het is allang geen  feestje meer van alleen sales of marketing! Want dan wordt mee veranderen en mee bewegen vanuit

klantperspectief lastig....onhaalbaar zelfs!

Werk ook in processen met multi disciplinaire teams, een verademing kan ik je vertellen. Zeker ook voor de teamlead of manager :-). Ps je moet wel durven #durftevragen


Het begin start met een droom en dan ga je ontwerpen om tot geheel te komen
Om daar te komen zijn ook zij gestart met een droom. Zakelijk gezien vertalen we dat al snel naar een focus zetten. En dat begint vaak met een droom. Van daaruit zet je focus en pel je af, zodat je begint bij het begin. Om het behapbaar te houden. We zeggen ook wel het fundament realiseren om van daaruit verder te bouwen. Weer grip krijgen...

Maar wat als er al een geheel staat?

Zo gaat dat ook met een bestaande bedrijfs- en klantproces. Die raakt de operatie, die raakt de klant, die raakt het team en die raakt de sales en service. Je bekijkt meerdere facetten en je draait uiteindelijk aan meerdere knoppen. Denk ook aan it, product management en compliance. In dit geval wordt er al een product of dienst geleverd. Er staat al wat. Je wilt meer grip, optimaler en beter. Je wilt proactief vooruit. Dan start je dus ook samen! Een focus en gezamenlijk belang.


Zorg voor een duurzame basis
Een fundament waarop je verder kunt bouwen. Dat betekent dat je dus ook die mensen erbij moet betrekken die onderdeel zijn van het geheel. Geen enorme groep. Een team, het liefst een multidisciplinair team vanuit het gehele bedrijfsproces en qua grootte het liefst niet groter dan 9.


Keuzes maken en vooruit kijken

Toch zien we vaak genoeg dat vanwege tijd, vanwege kosten (alhoewel dat erg relatief is en helaas korte termijn gedachte). Er niet iedereen bij betrokken wordt. Of dat we het geheel niet zien, omdat we het gewoon niet altijd meer weten, omdat je het niet zo bekijkt. Maar een geoliede machine werkt als geheel. Net zoals een puzzel. Een puzzel stukje is een onderdeel, de puzzel geeft je inzicht in het geheel. Ontbreken is dan geen optie om het geheel te zien om tot de juiste acties te komen voor die geoliede machine met doel en resultaat!


Verder kijken dan bedrijfsproces om grip te krijgen

Voor een duurzaam resultaat kijk je verder dan alleen het bedrijfsproces lean en mean inrichten. Of ter wel verspillingen er uit te halen. Het dusdanig inrichten dat er de cadans is een fundament vanuit klantperspectief neerzet zodat  je met elkaar echt samenwerkt en de juiste dingen doet.


Doe de juiste dingen op het juiste moment

Op dit moment ben je nog geen torenhoge uitgaven kwijt aan dure marketing budgetten of dure tooling. Eerst eens kijken hoe het zit en aan welke knoppen je eerst graat draaien om het fundament te realiseren, de gewenste output te krijgen. Van huidige bedrijfsproces en klantproces naar gewenste situatie.
Door inzicht, overzicht en structuur, waarbij je met elkaar juist duidelijke rollen taken, acties, verantwoordelijkheden en werkwijzen, afspreekt om tot het vooraf gestelde doel en resultaat te komen.


Dieper gaan dan alleen het bedrijfsproces

Het vergt niet alleen een helikopter view. Maar juist ook de details niet geheel onbelangrijk zijn. Vanuit visie en strategie werken. Aan de oppervlakte van de keten of het bedrijfsproces blijven is geen optie. Dat maakt dat het op hoofdlijnen wel klopt, maar wanneer het ten uitvoer moet worden gebracht is er helderheid nodig ook dieper dan alleen het proces. Niet alleen in  structuur en werkwijze, maar ook in rollen, taken en verantwoordelijkheden. Maar tegelijkertijd is de vraag….waar komt de cadans dan vandaan? Wanneer is het een geoliede machine?


4 organisatie niveaus
Om tot die geoliede machine te komen met elkaar is de balans nodig vanuit operations (bedrijfsvoering), vanuit klant (klantperspectief),  vanuit sales & service en die vanuit het betrokken team. Waarbij vaardigheden als samenwerken, communicatie met elkaar en naar elkaar, duidelijk, helder en respectvol erg belangrijk zijn. Deze zijn allen verweven in de 3 pijlers van waaruit we werken, zodat je de uitdagingen ook aankunt in de toekomst.


Veilige omgeving en vertrouwen

Net zoals de voorwaarden voor een succesvolle samenwerking, zoals een veilige omgeving waarin je met elkaar vanuit de verbetering werkt en de cadans met elkaar krijgt. Elkaar vertrouwt, respecteert, begrijpt. Verbeteren om tot een geoliede machine te komen richt zich dus niet alleen op de harde kant van proces of specifiek sales.


Borgen van de geoliede machine, ook nadat het is geïmplementeerd... dan begint het pas..

De ‘moments of thruth’ zijn na implementatie, realisatie nog belangrijker dan ooit. Eén keer iets doen is nog geen beheersing. Laat staan dat het perfect is. Perfectie bestaat immer niet. Wel streven naar beter doen. Vanaf analyse tot en met inrichting en realisatie telkens een stapje beter. Niet complex gewoon behapbaar verbeteren met duidelijker doelen en praktische plan van aanpak. 


Start met een basis om te excelleren naar beter

Wil jij duurzaam verbeteren, meebewegen en grip krijgen op die bedrijfs-en klantprocessen? We denken graag met je mee wat passend is in de situatie waarin jij je begeeft en wat je ten doel stelt. We stropen graag tijdelijk samen de mouwen op! Zodat er weer een geoliede machine staat voor nu en in de toekomst!



De voordelen die je krijgt

Structuur en inzicht

Werken en doen vanuit het geheel

Werken met multi disciplinaire teams

Wendbaar, klantgericht met resultaat

Share by: