Omzet teruggelopen

Omzet teruggelopen


Zie jij je omzet teruglopen en weet je niet precies waar het aan ligt? Verbazingwekkend toch? 


Vaak helpt net even die frisse blik. Iemand van buiten die in veel gevallen ook anders tegen 'jouw zaken' aankijkt. Omdat hij / zij nog niet ondergedompeld is in het alledaagse van jouw bedrijf of instelling. Een heel ander referentie kader heeft en vaak ook heel veel verschillende situaties heeft meegemaakt met een diversiteit aan inzichten en oplossingen.


Het zich snel zaken eigen maakt en 'invreet' in de materie is een voorwaarde, want het gaat ook bij een consultant om begrijpen en waarde toevoeging. Een persoon die gewend is om te achterhalen wat er nu daadwerkelijk aan de hand is. Te analyseren en de verbanden te zien. Zonder enige voorkennis en het ons kent ons wereldje.


'Frisse blikken stellen ander soortige vragen,

gedurfd toch met respect'

Meerdere oorzaken

“Dat is zeker weer inkoop geweest, die begrijpen ook niets van klanten!” "Die implementatie heeft het er allemaal voor onze studenten en docenten niet makkelijker op gemaakt!". Het is in veel gevallen de schuld van de ander. In de praktijk zijn er toch echt vaak meerdere oorzaken te herleiden. De kunst van het juiste achter- halen om daarna met elkaar het goede te doen. Het is vaak de samenhang, zowel in de structuur, digitalisering, proces op orde, werkwijze en betrokkenen.


Zie het als een voetbalteam dat tegen alle verwachtingen slecht presteert, of  een Formule 1 coureur waar op eens de auto in het 'grid' raakt. Het is niet direct toe te wijzen aan het gehele team of alleen aan de coureur.

5x waarom
Om te achterhalen is een grondige analyse noodzakelijk. Waarbij je verder kijkt en telkens afvraagt, waarom is dat zo? Dat je niet stopt bij het eerste beste antwoord. Of het antwoord dat past bij de oplossing die je in gedachte hebt. Dat je verder kijkt dan alleen de situatie op dat moment. Oordeel nog niet! Niemand wil een verkeerde oplossing of een halve. Om tot de kern van het probleem kun je de techniek toepassen van '5x keer waarom'. Zo kom je tot de werkelijke oorzaak. Je pelt laag voor laag af om tot de kern van het probleem te komen. Dit doe je vanuit proces van end-to-end aan te bekijken en de samenhang inzichtelijk wordt.

'Met alleen procesverbetering
win je de wedstrijd niet'

Van klant tot klant
Proces is hetzelfde als alleen sleutelen aan de techniek. Kwaliteit leveren op onderdelen is dan ook echt risicovol. De kans dat het negatief uitpakt voor een ander onderdeel is groot. Het gaat juist om de samenhang van onderdelen, afdelingen die onderdeel zijn in het geheel. Of het nu sport is of werk, wat je doet is het zelfde principe. Alleen de beleving is in veel gevallen meer en sneller herkenbaar.


Alleen met procesfocus ben je nog niet compleet met je inzicht. Doe je dit toch dan gaat het altijd ten koste van de kwaliteit. De waarde toevoeging is er dan niet of onvoldoende om het gewenste, fundament, concurrentie - voordeel of rendement te ervaren.

Analyseer en bekijk elk vraagstuk daarom altijd vanuit het geheel met in ieder geval altijd een sterke klantfocus om te kijken naar de toegevoegde waarde, verspillingen en eventuele bottlenecks.


Meer weten over onze aanpak?

Ik Luister...waarmee kan je helpen?

Share by: