Stroef lopen tussen teams en klanten

Stroef lopen tussen

teams en klanten


 “Meer klantgevoel, van buiten naar binnen denken en doen.” "We doen ons best, maar we hebben niet echt
eenduidige afspraken"

"Die klant snapt het echt niet! Altijd te zeuren over prijs."

“Ik moet de klant nog terug bellen, maar heb het zo druk."

"Ik ken mijn klant wel.”

Urgentie besef om anders te doen

Is nodig om met elkaar het anders, beter te gaan doen. Dat je waarde geeft aan de klant en aan het doel wat je met elkaar wilt behalen. 


Van praten naar doen

Het meest frappante is dat situaties vaak bij het oude blijven. Zo lang we er geen zichtbare last van hebben. Zo lang de resultaten en je eigen kpi’s worden behaald. Maar wanneer je tegen die tijd pas begint met rennen, zijn er velen je al voor geweest. Dan is het hopelijk nog niet te laat. Het kost je in ieder geval altijd meer energie tijd en geld om het te verbeteren.


Niet veranderen eet ook energie, alleen de verkeerde

Nog maar niet te spreken van de extra kosten die je kunt hebben, denk bijvoorbeeld aan meer druk, stress bij je medewerkers, je teamleden. Stijging van verzuim tot gevolg, maar ook minder draagvlak en energie om dan anders te gaan doen. Het mooiste is om dit te voorkomen en stapsgewijs vroegtijdig te beginnen.


Blijf zorgen voor herkenning wacht niet totdat het moet

Want als één van je klanten uit het topsegment afscheid neemt, omdat hij zich niet meer herkent en jij niet bent meegegroeid in de veranderende tijd. Hoe ga je dat goedmaken? 


Focus en prioriteiten stellen, we zijn allemaal 'druk'

De bekende 20-80 regel doet zich voor. Het heeft grootte impact op de korte termijn op je omzet én de urgentie is er al helemaal voor de lange termijn! Want één grote klant weer terug vinden of 10 'kleinere' klanten binnen halen. Het is de afweging van prioriteiten, capaciteit, tijd en inspanning versus opbrengsten. Hoe ga je dit vlottrekken?



Signaleren is onderscheiden, stickers plakken

Op momenten dat je dit gaat herkennen is het goed dat je alert bent. Signalen herkennen en opschrijven voor je zelf. Want je bent immers vaak te druk en vergeet nog wel eens wat. Ook wij spreken uit ervaring. Kort en krachtig schrijven uiteraard. :-) Maak het zichtbaar voor je zelf. Schrijf het op, zet het in lijn met je visie, doelen en gewenst resultaat. Of ter wel oneerbiedig stickers plakken. In de praktijk werkt dit goed, want je visualiseert. Je maakt het op een attractieve manier inzichtelijk.
 
Visualiseer
Voor je zelf, maar ook voor anderen om je verhaal over te brengen en het met elkaar er over te hebben. Leren, delen, verbinden is ook elkaar versterken in de goede dingen.
Het aanvullen door anderen. Herkenning? Of juist niet? Door het op te hangen, blijft het geen papieren memo in je agenda of in je outlook. Hang het zichtbaar op, maak het zichtbaar. Een proces die aanzet tot creativiteit. Is het een feest van herkenning? Waarom? Praat erover. Hoe zou het anders kunnen?


Koersen en verbindingen leggen doe je samen
De afstand is soms erg groot tot de klant. Vaak doordat we op onszelf gericht zijn, we 'bedrijfs
blind' worden, omdat we al zo lang in de zelfde bubbel zitten. Elkaar scherp houden. Hoe ga je dit turnen, met de winkel open? Waar ga jij de tijd vandaan halen? Laat staan nog eens een extra beroep op je medewerkers doen. Zonder dat de werkdruk nog hoger wordt, dan dat die vaak al is.
Door te zorgen dat je werkt in je team vanuit de 3 pijlers werk je hier actief aan.
 
Klantgericht leren werken en doen met de winkel open

Wil je dat je bedrijf doorgaat en je kan bezig houden met je bedrijf? Dan helpt een goed en concreet stappenplan hierbij, eventueel met een tijdelijke ervaringsdeskundige, expert. Voordeel van de tijdelijke expert. Die gaat weer weg en continuïteit is tijdens de uitvoer geborgd. Jij hoeft immers geen zorg te hebben voor nog extra ballen in de lucht.


Tijdelijke adviseur, klankbord en doener
En je hebt een tijdelijk klankbord ervaringsdeskundige om je in alle hectiek verder te helpen, scherp te houden met daarbij frisse blikken van buiten met handige tools en handvatten. 

Een die jou, je team verder helpt met de winkel open, bedrijfsprestaties continu verbetert waarbij goed klantgevoel en beleving nodig zijn.

Leren door te doen
Vooral ook praktisch, door training, sessies waarbij je uitgedaagd wordt en 'learning by doing' om het met elkaar tot uitvoer te brengen. Kortom de klant te begrijpen en de taal gaan spreken van jouw klant vanuit een theoretisch onderbouwing met praktisch lan kan in hand in hand door te doen.


Beleven en ervaren doe je dan samen....verwonderen
Zo krijg je met elkaar de klantbeleving, ritme en structuur om elkaar weer te begrijpen, verwachtingen waar te maken en het met elkaar beter doen borgt in je team. Dit doen we door meer helderheid en zorgvuldigheid in verwachtingen, maar ook rollen, taken en verantwoordelijkheden om juist de wensen en afspraken waar te maken.


Praktisch stappenplan voor kader, uitgangspunten en voorwaarden
Bekijk ons stappenplan die we hanteren, waarbij alles maatwerk is, want je hoeft niet alle ingrediënten uit een stap in 1 keer te doen.
Onderstaand een weergave van de stappen die we met jou doorlopen.
 

De 6 stappen naar continu beter doen met elkaar vanuit klantperspectief

1. Luisteren, kijken, observeren en begrijpen
Zo starten we met een objectieve analyse van zowel de harde als zachte kanten bekeken vanuit klantperspectief. Wat maakt dat het stroef loopt tussen teams en klanten. Hoe is de situatie? Wensen en behoeften in kaart brengen.
2. Vanuit visie en ambitie
Verbeteren start vanuit een toekomstwaardige visie en ambitie. Zorgen dat het geheel en de samenhang klopt.
3. (her)Ontwerpen
Hoe ziet de gewenste situatie situatie eruit om met elkaar weer resultaat te halen waarbij zowel klant als team tevreden is en organisatiedoel behaalt wordt. Welke oorzaken zijn er en welke grondoorzaak ligt ten grondslag. We kijken met elkaar waar wat daadwerkelijk nodig is en wanneer wat nodig is om naar gewenst te koersen. Plannen van je prioriteiten en acties, met concreet doel en resultaat. Om over te gaan naar continu beter te doen. Denk hierbij ook aan stakeholdermanagement, communicatie, continu ontwikkeling, leren, delen, verbinden en versterken, waarbij we werken vanuit de 3 pijlers. Ook hier weer geldt vanuit visie en ambitie. Telkens terug kunnen pakken op het geheel. Zijn we en blijven we met de juiste dingen bezig.
4. Data en monitoring
Welke data en stuur info heb je nodig om te meten om te verbeteren. Zonder meten kun je niet beter doen! 
We helpen je praktisch in de opzet om met elkaar als team klantgericht van buiten naar binnen te werken en te doen. Welke tools en handvatten heb je nodig ter ondersteuning voor gemak, efficiency, zodat je effectief bent. Grip krijgen, grip houden.

5. Ritme en structuur
We maken vervolgens een start om het in het dna te brengen in je bedrijf, je team, het individu, en je klant. Je 'mindset en culture'. Strategie en Leiderschap zijn hierbij essentieel om alles tot een succes te brengen. Zowel vanuit strategie, tactiek en operatie. Net zoals communicatie  Met als resultaat blije medewerkers, teams én klanten.
6. Borgen van de verandering
Een continu proces wat continu aandacht nodig heeft. De juiste structuur, ri
tme en cadans creëren door te leren, delen, verbinden en versterken! Is ook successen vieren met je medewerkers en voor en met je klanten. Training, sessies en workshops zijn onderdeel hierin voor duurzaam succes.

 


Klein starten om prestaties te verbeteren. Dat geldt ook voor verbetering tussen teams en klanten.

  • We doen dit samen met jou en een geselecteerd team van betrokkenen.
  • We werken altijd projectmatig om kort cyclisch resultaat te boeken, successen te vieren en enthousiasme te vergroten!
  • Met praktisch stappenplan en resultaatgericht door concrete doelen per stap en per gestelde tijdlijn te koppelen.
  • Zodat jij en je team al snel verbetering ziet en kunt laten zien!
  • Je hoeft echt niet vanuit elke stap alles te doen. Daarom is dit ook altijd maatwerk.
  • Wat heb je nu echt nodig? Maak het behapbaar en klein.
  • Waar zetten we focus op voor een goede executie.
  • De crux is keuzes maken door focus te zetten vanaf de start. Met helderheid en zorgvuldigheid.
  • Wees realistisch. Zonder focus geen resultaat.


Meer weten of wil je dat we een keer met je meedenken wanneer je voor een uitdaging staat zoals deze?....stroef lopen tussen teams en klanten.....hoe we dit met jouw en je klanten weer tot een geheel kunnen maken?


Bel Esther gerust voor een vrijblijvend gesprek. Alvast kijken of er een tijdstip is die jouw past? Plan een koffie date fysiek of via beeld!
 
 


Plan een koffie date met Esther

Projectmatige aanpak

Snel zichtbaar resultaat

Handige monitoring en tools

Blije teams en klanten

Share by: